WebQuest titel: Berlinbesuch
Schooltype: Voortgezet Onderwijs
Bestemd voor: bovenbouw HAVO/VWO
Vakgebied(en): Duits
Uitvoering: individueel, maar kan ook in groepjes van 2 à 3 leerlingen
Tijdinvestering voor leerling(en): 3 lesuren
WebQuestmaker(s): Thomas Peeters
Deze TalenQuest is bedoeld voor de bovenbouw havo/vwo.
De leerlingen moeten in behoorlijke mate taalvaardig zijn, ze moeten gemakkelijk Duits kunnen lezen en schrijven.
Het is eenvoudig om er ook een spreekopdracht bij te maken. Bespreek eerst met de leerlingen de randvoorwaarden van de reis (duur, kosten e.d.). Laat de leerlingen vervolgens de opdrachten onder elkaar verdelen en een conceptprogramma opstellen. Na bespreking hiervan kan dan gezamenlijk het definitieve programma opgesteld worden voor het Berlinbesuch
De leerlingen:
doen ervaring op met het extensief lezen van niet te moeilijke teksten op het niveau N+1;
kunnen een voorkeur uitspreken
kunnen een kort bericht schrijven.
hebben ervaring opgedaan met het gebruik van tekstverwerkers en browsers.
Er is sprake van een rijk taalaanbod (input) op het niveau N+1, omdat de leerlingen een veelheid aan authentieke teksten moeten lezen en vaststellen welke informatie voor hen van belang is.
De leerlingen verwerken het taalaanbod op inhoud, omdat ze een programma voor medeleerlingen moeten samenstellen op basis van het gelezene.
De leerlingen verwerken het taalaanbod op vorm, omdat ze een bericht in eigen woorden moeten opstellen en niet kunnen volstaan met knip- en plakwerk.
De leerlingen handelen strategisch, omdat ze eerst kiezen voor een gestructureerde dan wel een vrijere taak en vervolgens allerlei strategieën moeten inzetten om de teksten te lezen, informatie te selecteen en te presenteren, (online) woordenboeken te raadplegen etc.
De leerlingen worden gestimuleerd de taal in een realistische context te produceren.
Nodig zijn computers met internettoegang, waarop browse- en tekstverwerkingssoftware staat.
Als de docent ervoor kiest om de taak te verdelen over de leerlingen, moet er tijd en ruimte zijn voor de leerlingen om overleg over de resultaten te houden.
Voor het zoeken van de informatie is waarschijnlijk wel 1 à 2 uur nodig, voor het verwerken ervan ook zeker 1 uur. Als er voor de spreekopdracht gekozen is, kost deze ook 1 uur.
Het is mogelijk om met onderstaande tabel te werken:
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests of mysteryquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest.(klik hier)
Gebruikte afbeeldingen:
HOMEPAGE: Clker-Free-Vector-Images via Pixabay en ceparedonda via Pixabay en
EINLEITUNG: ArtTower via Pixabay
AUFGABE: Rebecca Holm via Pixabay
PROZESS: jiriposival0 via Pixabay en Peter Dargatz via Pixabay en David Mark via Pixabay
QUELLEN: Duccio Pasquinucci via Pixabay
BEURTEILUNG: Katerina Maglogianni via Pixabay
RÜCKBLICK: Michael Bußmann via Pixabay
Lehrerseite: wal_172619 via Pixabay